پار دانلود

دانلود نرم افزار - برنامه های گوشی - تم گوشی - بازی گوشی آموزش برنامه نویسی - فتوشاپ و ...

پار دانلود

دانلود نرم افزار - برنامه های گوشی - تم گوشی - بازی گوشی آموزش برنامه نویسی - فتوشاپ و ...

زبانهای برنامه نویسی در سیستم عامل symbian

سیمبیان توسط چند شرکت تولید کننده موبایل از جمله نوکیا و زیمنس و سامسونگ و اریکسون و پاناسونیک و سونی اریکسون سرمایه گذاری و ساخته شد . در تصویر زیر صاحبان این شرکت و درصد سرمایه هرکدام در سیستم عامل سیمبیان را می بینید. سیمبیان چندین زبان را برای برنامه نویسی در خود جای داده است که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم :

بقیه در ادامه متن...

C++

سیستم عامل symbian  با زبان c++  نوشته شده و بهمین دلیل این زبان بعنوان زبان اولیه برای برنامه نویسی در آن انتخاب شده است .C++  بیشترین امکان دسترسی به API  های سیستم عامل سیمبیان را فراهم میکند و بهترین کارکرد در حافظه و سرعت اجرا را داراست. اما در گزینه های زیر باید ازین زبان استفاده شود :

برنامه هایی که مانند سرور عمل میکنند مانند برنامه هایی که در پشت صحتنه کار میکنند و یکی از بخش های سیستم را مدیریت میکنند. مانند پورت های COM

PLUG in  ها که محیطی را بر پایه سیستم عامل ایجاد میکنند . بطور مثال برنامه ای که فایل های html  را به فایل های word  سیمبیان تبدیل میکند از کتابخانه مبدل سیستم عامل استفاده میکند .

درایور های دستگاه که با Kernel  کار متعامل میکنند.

استفاده از زبان C++  در سیستم عامل سیمبیان بر روی مناسب بودن کارکرد گوشی ها متمرکز شده است ، که بدین معناست که چند تا از عملگرهای استاندارد زبان C++  مانند exception handling  قابل استفاده در برنامه نویسی سیمبیان نیستند .

 

JAVA

جاوا اکثرا بعنوان زبان برادر c++  و جایگزین آن در سیمبیان کاربرد دارد. سیستم عامل symbian  یک MIDP  (Mobile Information Device Profile)را فراهم کرده است که MIDP  یک گروه از API  های جاوا را در خود جای داده که این API  ها برای استفاده در گوشی های موبایل طراحی شده اند . مثلا برای مقاصد طراحی واسط کاربر ، شبکه و برنامه ها . MIDP  تحت کلاس های ایجاد شده توسط CLDC  اجرا میشود و از ماشین مجازی K  استفاده میکند که یک ماشین مجازی طراحی شده برای گوشی های موبایل است.پشتیبانی سیمبیان از نصب و اجرای برنامه های MIDP  در راهنمای MIDP  جاوا توضیح داده شده است.

PersonalJava 1.1.1  و JavaPhone که در سیمبیان ورژن  6  آمدند در ورژن  7  دیگر بخشی از سیستم عامل نیستند.

 

Assembler

اکثر مقاصد برنامه نویسی با زبان C++  مرتفع میگردد . چون این زبان به اندازه کافی دسترسی به بخش های سطح پایین سیستم را فراهم میکند و نیاز به اسمبلر حس نمیشود. سیمبیان در موارد خاص که بیشترین کارایی مطرح است از اسمبلر استفاده میکند مانند برنامه های scheduler.

 

JavaScript

جاوا اسکریپت پروسس کلاینت ساید روی صفحات html  را بر عهده دارد و اکثرا برای بررسی درستی ورودی کاربر استفاده میشود .

 

WML Script

این زبان یک زبان اسکریپتی WAP  است که با جاوا اسکریپت اهداف یکسانی را دنبال میکنند. اما در یک مرورگر WAP  استفاده میشود .

 

C

این زبان بطور نرمال برای نوشتن برنامه های جدید سیمبیان استفاده نمیشه ، اما میتونه یک انتخاب برای شما باشه هنگامی که میخواهید کد C  را به سیمبیان تبدیل کنید . برای این هدف سیمبیان شامل یک جعبه ابزار از کتابخانه استاندارد C  می باشد.

 

OPL

یک زبان مانند بیسیک است که روی PDA  ها فعال شده بود . اما در سیمبیان ورژن  7  ساپورت نمیشود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد