پار دانلود

دانلود نرم افزار - برنامه های گوشی - تم گوشی - بازی گوشی آموزش برنامه نویسی - فتوشاپ و ...

پار دانلود

دانلود نرم افزار - برنامه های گوشی - تم گوشی - بازی گوشی آموزش برنامه نویسی - فتوشاپ و ...

نگاهی به فن آوری Adsl

نگاهی به فن آوری Adsl
آیا شما هم از آن دسته از کاربران اینترنت هستید که ازDial up یا همان سیستم شماره‌گیرى استفاده مى‌کنید‌، یک مودم معمولى برروى سیستم خود دارید‌، زمان زیادى از وقت شما هر روز باید صرف شماره‌گیرى واتصال به اینترنت و قطع وصل‌هاى متوالى‌شود‌، در زمان استفاده از اینترنت خط تلفن شما مشغول است و هزینه تلفن را هم باید پرداخت کنید‌، مولتى‌مدیا در اینترنت را هم بى‌خیال شده‌اید و در‌آخر این‌که ازسرعت کند حلزونى اینترنت هم کلافه هستید. اما آیا اینترنت پرسرعت را تاکنون تجربه کرده اید؟ ....  اینترنت، ‌ Dial up و…
براى اتصال به اینترنت با استفاده از خطوط‌ تلفن استاندارد (زوج سیم مسى ) در کنار سیستم معروف و آشناى Dial up، روش‌هاى دیگرى هم وجود دارد، مانند استفاده ازمودمهاى کابلى‌، شبکه متلى و یا فناورى (DSL(Digital Subscriber Line و بى‌سیم (Wireless). فناورى‌ ADSL یکى از مناسب‌ترین و باصرفه‌ترین راهکارهاى دسترسى به اینترنت پر‌سرعت و مقابله با مشکلات سیستم‌هاى اتصال معمولى ‌‌Dial up است‌!

 
  فناورى ADSL
Asymmetric-DSL یا‌ADSL،‌ ‌یکى از فناورى هاى رده‌ xDSL است.DSL یاخطوط اشتراک دیجیتالى‌با استفاده از کابلهاى تلفن معمولى،‌امکان بهره‌گیرى از سرعت بالا را براى اتصال به اینترنت فراهم مى‌کند‌DSL .امکانات و روش‌هاى گوناگونى براى مصارف خانگى فراهم مى‌کند که مناسب‌ترین آنها روش خطوط دیجیتال نامتقارن یا‌‌ADSLاست. در این روش با بهره‌گیرى از نوعى خاص مدولاسیون، پهناى باند قابل‌استفاده برروى کابل تلفن به باندهاى فرکانسى متفاوتى تقسیم و هر سیگنال فرکانسى (صوت ، ارسال و دریافت داده‌هاى دیجیتالى) در یک باند صورت مى‌پذیرد.  بدین‌صورت در هنگام اتصال به اینترنت دیگر خط تلفن براى مکالمات صوتى اشغال نخواهد بود و امکان تبادل صوت و تصویرنیز وجود خواهد داشت .
در‌‌ADSL سرعت ارسال اطلاعات با سرعت دریافت اطلاعات مساوى نخواهد بود، در بالاترین سطح تئورى، امکان دریافت اطلاعات (DownStream) با سرعتى در‌حدود ‌‌8mbps و ارسال داده‌ (UpStream) با سرعتى معادل ‌640‌mbps فراهم مى‌شود. دقیقا بدین‌خاطر از‌‌ADSL بانام نامتقارن یاد مى‌شود. بصورت عملى یک کاربرخطوط ‌ADSL مى‌تواند با سرعتى در‌تدود ‌‌2mbps دریافت و‌‌256mbps ارسال اطلاعات برروى اینترنت داشته باشد. در استفاده از اینترنت با فناورى‌ ADSL از‌Dial up وشماره‌گیرى و انتظار براى اتصال یا قطع ارتباط خبرى نخواهد بود‌و شما بصورت دائمى با مرکز‌‌ISP و در نهایت شبکه اینترنت متصل خواهید بود. با روشن کردن کامپیوتر خود اتصال شما به اینترنت برقرار مى‌شود.

   مزایاى ‌‌ADSL
اولین دستاورد‌ ADSL بهره‌گیرى از خطوط تلفن معمولى و شبکه ارتباطى آماده خواهد بود و در نتیجه نیازى به سیم‌کشى و تجهیزات جدید مخابراتى نیست.  عدم اشغال خط‌ تلفن در هنگام اتصال به اینترنت، امکان استفاده از اینترنت پر‌سرعت به نسبت روشهایى مانند‌ Dial up برروى سیستم هاى خانگى و شرکتهاى کوچک که از امکانات پیشرفته‌اى برخوردار نیستند، اتصال دائمى به شبکه اینترنت بدون نیاز به شماره‌گیرى و اشغال بودن خط ، هزینه کم در نصب و راه‌اندازى و خرید تجهیزات، کاهش هزینه و عدم نیاز به تجهیزات اضافى براى کاربران خانگى در استفاده از اینترنت و راه اندازى آسان و سریع از دیگر مزایاى مهم ADSL‌ است.

   معایب ‌ ‌ADSL
در فناورى‌هاى ‌‌DSL کیفیت‌و‌سرعت انتقال اطلاعات وابستگى زیادى به مسافت میان کاربر مشترک با مرکز تلفن ارائه خدماتADSL دارد. هرچقدر مشترک از مرکز تلفن مسافت دورترى داشته باشد به همان نسبت از سرعت و کیفیت پایین‌ترى برخوردار خواهد بود. در مسافت‌هاى بالاتر از 5 ‌‌کیلومتر عملا ارائه سرویس اینترنت پر سرعت امکانپذیر نیست.
عدم تقارن سرعت ارسال و دریافت اطلاعات درADSL نیز براى شرکت‌هاو سازمان‌هاى بزرگ مشکل ساز خواهد شد.  ضعیف و فرسوده بودن زیربناى ارتباطى مخابراتى و عمدتا عمر بالاى خطوط تلفن که تاثیر مستقیمى برکیفیت و سرعت خدمات‌ADSL خواهند داشت.

 ADSL   چگونه کار مى‌کند؟
زوج‌سیم مسى تلفن شهرى از محدوده فرکانسى میان صفر‌ تا ‌‌2 مگاهرتزپشتیبانى مى کند که از این میان فقط براى کاربردهاى شهرى تلفن ثابت(PSTN) از پهناى باند 4 ‌کیلوهرتز پشتیبانى مى‌شود. بدین‌معنى که هنگام استفاده از تلفن معمولى حداکثر باند فرکانسى‌4‌کیلو هرتز مورد استفاده قرار گرفته و مابقى باند بلا‌استفاده مى‌ماند.
 ADSL با‌بکار‌گیرى‌تکنولوژیها٦nbsp; ?‌مدولاسیون‌‌تقسیم فرکانسى و فشرده سازى اطلاعات‌‌‌‌ این امکان را بوجود مى‌آورد که سیستم شماره‌گیرى تلفن بتواند از پهناى باند ‌‌4 ‌کیلوهرتز خود استفاده کند و مابقى باند فرکانسى آزاد براى اتصال به اینترنت و تبادل اطلاعات میان کاربر و مرکز خدمات‌ ADSL استفاده شود. استفاده از محدوده فرکانس‌‌4‌کیلوهرتزى نمى‌تواند بیشتر از56kbps سرعت در‌اختیار کاربران قرار دهد و بااستفاده از یک پهناى باندى معادل ‌‌2 مگا هرتز میتوان تصور کرده که چه‌مقدار بر سرعت تبادل اطلاعات افزدوه مى‌شود (چیزى در تدود ‌‌500‌‌ برابر) و در این حالت است که میتوان به سرعت‌هاى 8mbps و حتى خیلى بالاتر دست یافت (تکنولوژى هاى جدیدتر‌ADSL قادر به ارائه سرعت‌هایى بیش از‌‌‌‌20mbps مى‌باشند). در عمل ‌ADSL از پهناى باند‌فرکانسى‌ 30KHz تا ‌‌138KHz براى ارسال اطلاعات و باند فرکانسى 138KHz تا ‌‌1.1Mhz براى‌گرفتن اطلاعات استفاده مى‌کند. سازندگان تجهیزات‌‌ADSL معمولا از دو استاندارد تقسیم سیگنال فرکانسى استفاده مى‌کنند‌TM وCAP،‌استاندارد قدیمى‌ CAP با تقسیم کردن تمام پهناى‌باند به سه بخش مجزا، به مکالمات تلفنى باند صفر تا ‌4 کیلو هرتز را اختصاص مى‌دهد و براى ارسال‌داده (Upstream) متدوده ‌‌25 تا ‌‌160کیلوهرتز ودریافت اطلاعات از باند ‌‌240 کیلوهرتز به بالا صورت خواهد گرفت. بنابراین در نهایت این شیوه از سه کانال مجزا استفاده مى‌کند. استاندارد DTM با تقسیم‌کردن پهناى‌باند به‌‌247 ‌کانال مجزا و اختصاص کانال‌هایى براى دریافت و ارسال داده‌‌‌ انعطاف‌پذیرى بیشترى را در کیفیت سرویس بوجود مى‌آورد. ولى درعوض پیاده‌سازى به مراتب پیچیده‌ترى دارد.

  تجهیزات ADSL
فارغ از تجهیزات مخابراتى تکنولوژى‌هاى ‌‌DSL بطور ساده در یک نگاه مى‌توان گفت‌ ADSL از دو دستگاه خاص استفاده مى‌کند: یک دستگاه معروف به مودمهاى‌ DSL در محل مشترکین و دستگاه DSL Access Multiplexer (DSLAM) در محل شرکت ارائه دهنده خدمات. ADSL مودمهاى ‌‌DSL که با نام ATU-R نیز از آنها یاد‌مى‌شود، مسئولیت برقرارى اتصال میان کامپیوتر مشترک را با خط‌ DSL برعهده دارند. این نوع از مودمها معمولا با‌ USB و یا پورت اترنت ‌‌10base-T به کامپیوتر کاربر متصل مى‌شوند DSLAM . با جدا سازى باندهاى فرکانسى 4‌کیلوهرتزى از دیگر پهناى باند براى هر خط اتصالى ADSL امکان ارتباطات کاربران و اتصال به تجهیزات مجتمع پر‌سرعت را براى اینترنت در مراکز ارائه خدمات‌ADSL فراهم مى‌کند.
فرکانس باند ‌‌‌4kbps نیز به سمت سوئیچ‌هاى مخابراتى هدایت مى‌شود. به هر DSLAM صدها زوج‌سیم متصل مى‌شود که درنهایت بسوى یک اتصال اینترنت با پهناى باند خیلى‌زیاد هدایت مى‌شوند و تا وقتى این پهناى‌باند ‌اشباع نشده است، مشترک مى‌تواند به ‌صورت یکنواخت و با سرعت‌بالا از اینترنت استفاده کند. در سمت مشترک، گاهى نیاز است که از یک‌دستگاه فیلتر جداکننده بنام ‌‌Splitterنیزاستفاده شود تا میان باند‌فرکانسى صدا براى مکالمات تلفن با اطلاعات ‌ت ADSL داخل بوجود نیاید.

ADSL2   گامى فراسوى اینترنت پر سرعت
فناورى ‌ADSL تتولى عظیم و یک نقطه‌عطف در صنعت ارتباطات راه‌دور و استفاده از شبکه جهانى اینترنت با استفاده از امکانات و زیر ساختهاى موجود در کشورها و سازمانها است و امکان خدمات آنلاینى همانند صوت و تصویر و ویدئو را فراهم مى‌کند. با این‌وجود با نگاهى فناورانه‌تر به مزایا و معایب ‌‌ADSL، فاصله میان سرعت عملى ارتباطات‌‌ADSL برروى کامپیوتر مشترکین و بتث متدودیت فاصله میان مراکز‌ ADSL با مشترک دو مشکل پیش‌روى این فناورى هستند. همچنین برخى پارامترهاى کیفیتى نیز هنوز در‌‌ADSL پوشش داده نشده بودند. به‌همین جهت در سال ‌‌2002‌ و ‌‌2003‌‌ استاندارهاى جدیدى براى این فناورى با نام 2 ADSL و ‌‌+‌ADSL2 تعریف شد. در یک نگاهى کلى ‌‌‌ADSL2 امکان حرکت بسمت سرعتهاى نجومى مانند ‌24mbps را فراهم مى کند و‌‌+2 ADSL بر مسافت موثر این تکنولوژى تا مرز‌‌6‌‌ کیلومتر مى‌افزاید. این همه ماجرا نیست، امکان انتقال صوت و تصویر، افزایش بهره‌ورى از پهناى‌باند و کاهش اتلاف باند‌فرکانسى، تفکیک‌پذیرى بهتر باند‌فرکانسى مکالمات تلفنى با باند ADSومدیریت‌توان‌الکتریکى نیز از مهمترین دستاوردهاى فناورى‌هاى جدید‌ADSL هستند. each ADSL2 دیگر استاندارد جدید‌ADSL است که باز برخى کمبودهاى استانداردهاى قبلى را کامل نموده است. آنچه گفتنى است تطبیق و سازگارى کامل این نوع از استانداردها با مودمهاى از نوع ‌ADSL است. لذا براى بهره‌گیرى از این فناورى‌ها نیازى به تعویض مودم و تجهیزات‌‌ADSL نیست.

   نگاهى به اینترنت پر‌سرعت در ایران
از تابستان‌‌83 ‌‌چندین شرکت‌ PAP شروع به ارائه خدمات‌ ADSL در تهران و چند شهربزرگ دیگر نموده‌اند. براى استفاده از اینترنت پرسرعت یا همان خدمات‌‌ADSL ابتدا باید دید کدام شرکت یا ISP خدمات‌‌ADSL را در منطقه مخابراتى‌شما ارائه مى‌دهد. همانطور که بیان شد زمانى مى‌توان از خدمات‌ ADSL استفاده کرد که فاصله مرکز مخابراتى با مشترک بیش از ‌‌5 ‌‌کیلومتر نباشد . بسیارى از شرکت‌هاى‌خدمات‌‌ADSL با گرفتن مبلغى بصورت ودیعه مودم ‌DSL و دیگر تجهیزات موردنیاز را بصورت امانى دراختیار مشترک قرارخواهند داد و نیازى به خرید مودم نخواهید داشت. دیگر هزینه‌اى که باید پرداخت شود هزینه حق اشتراک و هزینه مخابراتى است که براساس جدول انواع سرویس‌هاى ارائه شده (با معیار سرعت ارسال و دریافت اطلاعات) توسط شرکت خدمات‌ ADSL متفاوت خواهد بود.
هزینه‌اینترنت پر‌سرعت براساس مقدار تجم مبادلات اطلاعاتى (download) توسط مشترک در ماه است . هر شرکت خدمات‌ ADSL سقفى را براى حجم‌انتقالى دیتا درنظرخواهد گرفت (در مجدوده چند گیگابایت) و در صورت استفاده بیشتر براساس هر گیگابایت، هزینه اضافه‌اى باید پرداخت شود.

   آینده ADSL
از تولد‌ADSL در کشورهاى توسعه یافته بیش از یک دهه مى‌گذرد و اکنون فناورى بى سیم (Wireless) در بسیارى از کاربردها، جایگزین ‌ADSL شده است. اماکماکان این فناورى در بسیارى از کشورها‌مانند‌ایران، اولین راهکار دستیابى به اینترنت پرسرعت است. بسیارى‌ازمفاهیم‌‌IT مانند دولت‌الکترونیکى، بانکدارى الکترونیکى، دانشگاه مجازى و آموزش الکترونیکى جز با دسترسى به شاهراه‌هاى پرسرعت تبادل اطلاعات و شبکه اینترنت تحقق‌پذیر نخواهند بود.  اگر بخواهیم از گام بعدى در توسعه شبکه‌هاى ‌‌ADSL نام ببریم، باید به فناورى VDSL اشاره کنیم.
VDSL) Very high bit-rate DSL) سرعت انتقال‌داده را تا مرز 25 مگابیت پیش‌خواهد برد که در مقایسه با سرعت کنونى (بصورت عملى ‌‌2 ‌‌مگابیت بر ثانیه) بى‌شک، جهشى چشمگیر خواهد بود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد